Sri Lanka ft Holland - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Tessa - WaarBenJij.nu Sri Lanka ft Holland - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Tessa - WaarBenJij.nu

Sri Lanka ft Holland

Door: tessa yanover

Blijf op de hoogte en volg Tessa

01 Januari 2012 | Sri Lanka, Colombo

Sri Lanka vs. Holland

(in de buurt van colombo)

Ik dacht veel gezien te hebben, tot dat ik een reis maakte buiten Europa. De wereld ging opnieuw open. Een nieuw avontuur. Ondanks dat ik weer thuis ben is er juist een nieuwe deur open gegaan.
In een ander wereld deel op moeder aarde ligt een mooi eiland. Sri Lanka.
Daar waar de thee vandaan komt, de bananen niet krom zijn en verkeersregels niet bestaan. Daar waar geen terroristen hebt, maar suïcide bussen, je melk uit een kokosnoot drinkt, olifanten een extra parkeervak mogen hebben en koeien en honden een wandelende hindernis zijn in het verkeer. Een land dat getroffen is geweest door oorlog en natuurrampen, maar de kracht van ‘de eeuwige’ lach van de bevolking verdooft het achtergelaten verdriet. Een andere cultuur is een ander leven. Mijn ogen zagen armoede. Mensen die met weinig of zelfs niets toch konden overleven. Mijn ogen zagen rijkdom, mensen die profiteerde van andere. Een ding verscheelt er niet. Bedelaars, leugenaars en harde werkers ze zijn er ondanks het verschil toch overal.

Mario kart in een tuktuk…
Een Nederlander zou je haast rood komen te staan van alle overtredingen die ze in Sri Lanka maken. Ja natuurlijk OV bestaat daar ook. Alleen staat de afkorting daar voor Onveilige Verkeersregeling.
In plaats van de trap te nemen steekt men over het spoor over. Kaartjes kosten er 80 euro cent en een dienstregeling en vertraging? Nooit van gehoord. Wissels op het spoor worden door een mannetje of 2 gedaan. Vertraging wegens werkzaamheden aan de rails? Neeejohhh gewoon lekker scheppen en als eer een treintje aankomt even stapje opzij doen. Zwartrijders? Je zou het een dagelijkse gebeurtenis kunnen noemen. En inplaats van het spoor over te rennen naar de trein die je moet hebben. Stap je over tussen twee treinen in. Eitje toch?
De keurige haast mieren geneukte samenleving en infrastructuur van Nederlands is in Sri Lanka een 3 dubbel mierennest. Hier heb je 5 baanswegen waarvan er vaak 1 alleen voor de spits dient. Ach en als je geen ruimte, geld en materiaal hebt daarvoor? Dan maak je een twee baans weg en zorgt het verkeer wel voor uitbreiding. Dat is het verkeer in Azië, en toch moet je altijd een Tuk tuk of trein geprobeerd hebben.

Eigen huis en tuin…
Luxe villawijken, bungalows of appartementen? Een mooi aangelegde tuin met zwembad en een tuinman met harkje? Of een hutje met een dak van palmbladeren en muren van golfplaten. Houten kraampjes waar men fruit en vis verkoopt aan de rand van de weg. Een tankstation, orgie en uitgaansgelegenheid voor vliegen. Vele krottenwijken of juist een normaal huis. Je bent rijk als je ‘een dak’ boven je hoofd hebt en eventueel werk. Het contrast tussen arm en rijk is net als een schilderij die maar uit twee kleuren bestaat. Je kan niets anders zien.

Het klokje tikt…
Tijd bestaat maar het is maar net hoeveel waarde je er aan hecht. De bevolking daar heeft weinig. Geld is waar het om draait. Soms vraag je je af of men wel slaapt. De mensen zijn om 4 uur alweer actief op straat en in de bergen werkt men continu. Een jongen van 19 werkt zo’n 75 uur per week voor misschien 60 tot 80 euro in de maand.
Terwijl we hier ons lam zuipen, moe zijn en non stop studeren.

‘AAHHH your from Amsterdam?’ Dit koude kikkerlandje heeft meer plekken om te wonen. Wij kunnen het ons vaak wel veroorloven te ontdekken, uit te breiden en te genieten. ‘Doe mij die maar…’ Maar juist dit kleine landje is afhankelijk van het leven uit landen die voor ons een paradijs lijken. Geloof me. De werkelijkheid ligt anders. Hoe dan ook is het alsof ik elke dag in een ansichtkaart leefde, de verhalen van boeken werkelijkheid werden en ik toch nog iets heb geleerd van de slapeloze Aardrijkskunde lessen.
Er is meer en omdat ik als Nederlander nooit genoeg kan krijgen…
…zullen mijn ogen nog wijder geopend worden bij de puzzel van het reizen.

1-1-2011.