Pechvogel en.. toch geluksvogel - Reisverslag uit Le Mont-Saint-Michel, Frankrijk van Tessa - WaarBenJij.nu Pechvogel en.. toch geluksvogel - Reisverslag uit Le Mont-Saint-Michel, Frankrijk van Tessa - WaarBenJij.nu

Pechvogel en.. toch geluksvogel

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

07 Augustus 2013 | Frankrijk, Le Mont-Saint-Michel

Maandag 5 augustus
het is dag 1 op de camping in prat. Maandag 5 augustus. De wekker bij mij ging al vroeg. om 7.15 uur stond ik fris en fruitig onder de douche en toen begon de ellende. ik dacht, laat ik eens testen hoe anti slip deze anti slip tegels wel niet zijn... ik hoorde een krak in me schouder gevolgd door een pijnscheut en van de schrik gleed ik uit, met me rug op de douchebak. ik typ dit alles als een robot, met een hand. me arm in een rust verband, mijn nek in een ondersteuning. suf van de pijnstillers. het leek echt super lang voordat joost me vond en hulp kon halen, maar na al het wachten in het ziekenhuis blijk ik uiteindelijk nog aardig vanaf gekomen te zijn met slechts... verdraaide grote nekwervel en een gekneusde schouder. het ergste vind ik nog dat ik amper iets kan doen, ik moet 8 tot 10 dagen rusten, ik... die nooit kan stil zitten. gelukkig is oppassen op kleinde Duna wel heel leuk.
Alleen ik hoop dat het nog 70 jaar duurt voor ik zo verzorgd moet worden zoals nu. Aankleden, uitkleden, ik wordt nog net niet gevoerd, maar mijn brood wordt wel gesneden. Ik hoop dat ik snel weer mobiel en zelfstandig ben, want dit is echt een straf.
Ik ben nu echt moe van de pijnstillers en tikkeltje high af en toe, liggen in bed is net alsof ik een pop ben die in haar doos wordt gestopt, ik kan geen kant op.

Dinsdag 6 augustus
Na de klap ben ik een beetje vergeetachtig geworden wat de laatste dagen nou hebben gedaan. Dus ik schrijf het even in het kort op. Gelukkig heb ik nog foto's die me herinneren aan de volgorde. Ik zou ook haast niet weten welke dag het vandaag nu eens is, maar de laatste paar dagen van onze tour werden mooier en mooier. Nadat we overnacht hadden op een grote camping la sable blanche(ofzoiets) nabij Quiberon aan de zijkant van het stukje land. Tussen twee stranden in. Hebben we onderin nog een prachtige wandeling gemaakt. Aan quiberon zit namelijk een puntje, dat puntje is een prachtig uitzichtpunt over een eilandje aan de overkant, prachtige rotskust en strand. Hier hebben Joost en ik even rotsen gekeerd, we vonden krabben en zeesterren en diverse soorten schelpjes. Daarna reden we een heel stuk verder naar Camaret-sur-mer, waar we onderweg nog gestrand zijn langs rotsen die fungeerde als picknick plek, en ideale tafeltjes om te lunchen. We tourde door heuvel landschappen en langs de kust en kwamen zo in Roscanvel uit. Een prachtig knus dorpje, waar we in de heuvels een municipal camping ondekte. Onze laatste en tevens goedkoopste camping, met luxe douches en een prachtig uitzicht voor slechts 9 euro. De reis was prachtig. Wederom lieten we donkere wolken achter ons, en verscheen een regenboog en we reden naar de zon. De volgende morgen zijn we al vroeg vertrokken en kwamen rond 2 uur op de camping in Prat aan. We ontbeten die ochtend ergens in de berm waar ik alleen maar wildkampeer plekken zag. Overal langs de weg waren sluippaden en kronkelweggetjes en we besloten er een in te rijden. De storm was krachtig hier, maar het uitzicht betoverend. We keken uit over kliffen die op rotskust van Ierland leken, en de andere kant aan de rand van de klif was een oud fort. Eenmaal op de camping kon ons avontuur gaan beginnen, maar voor mij moet ik nogsteeds gaan beginnen. Joost geniet, ik geniet op mijn manier. Van de kleine die me boks geeft, of high five. Ze is een lachebekje en we doen vanalles zodat mama Chantal kan werken en boodschappen doen :)
Olivier en Chantal zijn de eigenaren van le cheval rouge, en ze zijn echte schatten. Ik heb veel sociale mensen ontmoet, maar hier voelt het meteen als thuis. Ze zijn lief, zorgzaam, behulpzaam en makkelijk en toch weten ze van aanpakken. Het is super gezellig en de sfeer hier is aangenaam. Wanneer je het erf op komt rijden zie je meteen een oude boerderij met blauwe luikjes en overal bloemen. Bij elk raam zitten twee zwaluw nesten en het is dus spitsuur voor de zwaluwen. De kleine koppies van de jonge boerenzwaluwen steken al uit het netst. Hier en daar vliegen vlinders af en aan van bloem naar bloem. De boerderij is oud en kraakt, de binnenkant is heerlijk knus ingericht met houten kraakvloer, en een grote oude houten keuken. Chantal kan heerlijk koken, en bij aankomst stond er lekker huisgemaakte lasange voor ons klaar. We vulde onze buikjes en gingen een rondje over de camping om ons even voor te stellen.

De zolder van de schuur fungeert als kamer, in een hoek van de zolder zitten twee slaapkamers die verbonden zijn met een tussenwand. Wanneer je op je tenen loopt lijkt het nog alsof je door de vloer zakt en we slapen onder het toilet gebouw. Als het druk is bij de afwas kan je iedereen horen kletsen maar het heeft zo z'n charme. Ik vind het niet erg en slaap als een roosje. Wanneer ik mijn raam open van mijn kamertje, kijk ik uit over boerenvelden, mais, en graan met vaak een prachtige lucht. Er staat een oude kast met patella's als deurknoppen. Patella's zijn de punt achtige piramide schelpen die hier op de rotsen groeien. Ook in de keuken hebben alle kastjes patella's als deurknoppen en ik vind het heerlijk primitief en doordacht. Alles wordt hier hergebruikt en gerecycled. Brood wordt zelf gebakken, yoghurt en jam worden zelf gemaakt en niets is kant en klaar. Er heerst een rust op de camping ondanks de hoeveelheid kinderen. Maandag hadden we pannenkoeken avond. Alle kids mochten zelf bakken samen met kok Olivier en Joost. We hebben gesmult met zijn alle, en de nodige grapjes over mijn houterige houding gingen over en weer. Inmiddels zit ik even zonder nek band en schoudersteun en loop ik zo al een paar uurtjes rond. ik doe mijn best rust te nemen, maar toch de was gedaan tussendoor, en hier en daar opgeruimd en schoongemaakt. Ook de was van Joost en mij hangt aan de lijn. Die arme Joost, hij is echter prima huisman ;)!
De mannen zijn nu op kano excursie met veel campinggasten, morgen gaan we fotolijstjes maken van zelf gevonden schelpjes. De rest van het programma ziet er rooskleurig uit, maar helaas kan ik geen enkele activiteit meedoen. Wel ben ik bezig met leuke quizvragen. Waarbij ik als man verkleed ga - hoef ik weinig moeite voor te doen soms ;) - en Joost mijn jurk aan gaat doen. Dat wordt een feest en moet ik echt zien voor ik het geloof haha.

De camping is groot, maar toch knus. Het erf bestaat uit 3 gites, en 8 kampeer tenten. De gites zitten aan het huis, de tenten staan op een groot veld tussen fruitbomen. Twee gevaarlijke douches- nee grapje, maar voor een kluns als ik dus wel, ik durf geeneens meer te douchen- en twee toiletten. Op elke douche deur is een lief dier geschilderd en het toilet gebouw ziet er uitnodigend uit. Overal schelpjes. De paden zijn van grint waardoor ik in mijnwn kamer 's nachts de voetstappen kan horen. Er lopen aantal kippetjes rond, een huisgeit en twee varkens die als afval emmers fungeren. Wat kan ik lachen om de lompheid van die beesten, maar o wat zijn ze slim! Ook loopt hier een Amsterdams katertje die het heerlijk vind om op schoot te kruipen en zich te nestelen op je buik zodat je zelf amper nog kan bewegen, en Sier de hond, maar die is met pensioen en heet een heerlijk luizenleventje. Slapen, slapen en zo nu en dan zwemmen. Ondertussen wordt typpen steeds lastiger. Dit keer niet alleen door mijn stijve schouder, maar mijn grote vriend Stip komt op schoot kroelen. kATTEN HEBBEN iets met toetsenborden en in de weg zitten. Hij rekt zich momenteel lang uit, uit en ligt met zijn kop veilig op mijn borst.
Stip is mijn vriendje, die elke avond bij me komt zitten. Een pikzwarte kat met een wit puntje aan zijn staart
Elke kat die ontspant trekt normaal zijn nagels in, deze knul zet ze uit, volop in je huid tot je vraagt of het wat zachter kan dan krijg je een harde kopstoot. Haha. Ik ben een hondenmens, that's for sure.

De boerenvarkens hebben een tuigje, ze vreten en vreten en zijn niet gewend uitgelaten te worden. Vorig jaar had ik mijn lol met een koppige ezel die voor veel blauwe plekken heeft gezorgd, dit jaar zijn het een bokkig bokje die het leuk vind om met je te wandelen en weer eens iets anders dan luna uitlaten, varkens uitlaten. Ja het leven op zo'n erf is heerlijk en beesten mogen in mijn leven niet ontbreken.

Ik slik gewoon door, en doe kleine oefeningen met mijn nek. Pas lekker op de kleine Duna en slijt zo even mijn dagen tot ik wat meer mag. Binnenkort op oesterexcursie, waar ik mijn kennis ga bijspijkeren over de getijden en natuurlijk voor mijn nieuwe kamer veel schelpen ga zoeken! Iemand nog interesse in sint jacobs schelpen of platte mantels? Of natuurlijk Japanse oesters?

bIJ Deze feliciteer ik net als vorig jaar via deze weg mijn vader en zus. En wens ze nog veel goeds toe en goede gezondheid en toekomst :)

7 augustus
Vanochtend foto lijstjes gemaakt met de kids, met kit erop en dan schelpjes en zand. Typpen gaat weer rot, want ook vandaag zit Stip op het toetsenbord hahah. Inmiddels ben ik even voor een uurtje herboren uit de sauna, het was echt zalig even geen pijn te voelen, maat langzaam komt de pijn helaas weer terug. Wat fijn even te relaxen en alles te ontspannen. iK HEB ZELFS gedoucht zonder een berjaarde te voelen. Vandaag toch gewerkt, bloemen geknipt die waren verwelkt. Ik heb van opa geleerd dat er dan nieuwe bloemen groeien dus alle bloemen ene rozen geknipt, lekker even buiten zijn na de regen van vanmorgen het schijny overal in franrkiAjk noodweer te zijn behalve hier op het vrolijke le cheval rouge. Stip kruipt zowat in me dus ik hou het kort voor vandaag. Ondanks mijn pijn, is het toch wel heel fijn. Ik doe wat ik kan. Morgen mag ik mee op oesterexcursie en wadlopen :D!!!!!!!! gevolgd door hele grote bbq met verse vis en vlees en salades. Chantal is echt keukenprinses.
Vanmorgen met joost een poppekast voorstelling gemaakt, de kids hingen aan ons lippen ze vonden onze verhaaltjes heel spannend.


Voor volgende blogs heb ik weer wat tips ik had ze opgeschreven maar ze liggen op zolder.

Er volgen nog vele weken en ik weet zeker dat de avonturen steeds spannender worden...

Aller liefs,
Tessa

  • 08 Augustus 2013 - 08:32

    Paul De Wolf:

    Gelukkig gaat het, zo ik lees weer wat beter met je. Succes met alle plannen en hou je haaks. Veel plezier.

  • 08 Augustus 2013 - 09:55

    Els De Wolf :

    het wordt straks thuis lekker knutselen met schelpen dus, ik nog druk met schilderen maar je kamers worden mooi

  • 08 Augustus 2013 - 12:38

    Ellen Van Der Niet:

    Hoi Tessa,

    Gelukkig had je al veel leuke dingen gedaan voor je onderuit ging. Mocht je van plan zijn bejaarde te blijven, dan kan ik je melden dat de rollators bij de ANWB in de aanbieding zijn. Veel plezier met de oesterexcursie en het wadlopen.En ja, ik heb wel interesse in jacobsschelpen en andere mantelschelpen ! Als je terug bent kun je misschien eindelijk een keer mee met mij op excursie ?

    Groetjes, Ellen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Actief sinds 29 Jan. 2011
Verslag gelezen: 736
Totaal aantal bezoekers 29694

Voorgaande reizen:

23 Juli 2014 - 05 September 2014

De weg is weg

29 Juli 2013 - 02 September 2013

Le cheval Rouge

26 Juli 2012 - 20 Augustus 2012

Back to basic, als Godin in Frankrijk

15 December 2011 - 29 December 2011

Van waterrat tot woestijn rat en een vleugje Afrik

10 April 2011 - 21 Augustus 2011

A summer with a smile...

29 Januari 2011 - 11 Februari 2011

Touren rond de Middelandse zee

15 December 2010 - 29 December 2010

Sri Lanka ft Holland

Landen bezocht: